• Maha Suci Allah
  • Segala Puji Bagi Allah
  • Allah Yang Maha Besar

22 October 2013

Wanita, ALLAH sangat menyayangimu...


Assalamualaikum w.b.t kepada semua para pembaca yang dirahmati Allah.

Semoga hari ini menjadi lebih baik dan bermanfaat daripada semalam. InsyaAllah entry kali ini saya ingin berkongsi dengan pembaca semua tentang isi kuliah daripada Ustazah Anfal yang telah saya nyatakan di post sebelum ini. 

Hak kebebasan wanita ini terbahagi kepada 3 bahagian. Pertamanya tentang hak keinsanan seorang wanita. Bagaimana wanita dilayan pada masa dahulu, sebelum kedatangan Islam ada zaman jahiliyah. Wanita tiada tempat dan dilayan seperti haiwan bahkan langsung tiada hak untuk bersuara. Islam hadir dengan memberi pembelaaan dan mengangkat darjat juga maruah wanita sehingga menjadi satu individu yang mulia. Sebenarnya memang tidak patut seorang insan dilayan seperti binatang.

Keduanya ialah hak kebebasan wanita dalam bermasyarakat. Wanita bukanlah satu barang perhiasan untuk disimpan di rumah semata-mata, mereka juga berhak untuk bermasyarakat dan bergaul sosial bersama wanita lain untuk memberi sumbangan kepada agama dan orang sekeliling mereka. Wanita berhak bekerja, bersosial dalam usaha memenuhi tuntutan fitrah mereka sesuai dengan kehendak Islam. Lihatlah pada zaman Rasulullah s.a.w dahulu bagaimana wanita ditempatkan dalam bidang pendidikan anak-anak dan perubatan ketika dalam peperangan.

Ketiga ialah hak kebebasan berpolitik. Ini adalah salah satu cabang dalam Islam. Wanita dibenarkan berpolitik dalam rangka dan ruang yang sesuai dengan kemampuan mereka. Ini perlu dan penting untuk menjaga imej dan kebajikan wanita yang semakin dipandang rendah pada masa kini. 

Islam sudah menyediakan platform untuk wanita muslimah berkecimpung dalam segenap lapangan. Wanita tidak ditinggalkan dalam apa jua persoalan kehidupan. Sesungguhnya Islam itu datang menyelamatkan wanita daripada terus ditindas oleh kaum lelaki dalam kehidupan. 

Duhai muslimah sekelian, Islam telah memuliakan kita. Jagalah tuntutan Islam, ikutlah perintah Allah dan jauhilah larangannya. Didoakan kita semua akan dapat meraih cinta dan redha Allah.



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam